دسته‌بندی نشده

چگونگی برخورد با فوبیای ناشی از سر و صدای زیاد

جشن ها یکی از عناصر مهم فصل تعطیلات هستند. مهمانی خانوادگی، مهمانی کاری و یا دورهمی های دوستانه زمان خوبی برای استراحت و خوردن و نوشیدن است. با این حال، اگر حیوان خانگی دارید که به سر و صدا حساس است، مهمانی های شادی که منتظر آن هستید، چیزی است که آن ها را به وحشت می اندازد.

فوبیای سر و صدا چیست؟

فوبیای سرو صدا در واقع حالتی است که بعضی از حیوانات احساس ناراحتی و نا امنی و همینطور احساس ترس به دلیل سر و صدای زیاد می کنند. سر و صداهای رایج که باعث می شود حیوانات خانگی علائم ترس را نشان دهند شامل: باران، رعد و برق، آتش بازی، موسیقی با صدای بلند، موتور سیکلت، اسلحه، جاروبرقی و صحبت کردن با صدای بلند هستند. فوبیای صوتی در بین صاحبان حیوانات خانگی یک بیماری قابل درک نیست.

برخی از صاحبان حیوانات خانگی استرس ناشی از این فوبیا را نمی پذیرند. غرایز حیوانات باعث می شود حیوانات از بروز آسیب پذیری جلوگیری کنند. بنابراین هنگامی که حیوان خانگی، ترس و آسیب پذیری را نسبت به برخی از صداها نشان می دهد٬ این مسئله جدی است. گربه ها و سگ ها می توانند فوبیای صوتی داشته باشند، گرچه بیشتر در گربه ها دیده می شود.

علائم فوبیای صوتی می تواند کمی متفاوت باشد. بعضی از حیوانات با شنیدن صدای بلند به مکانی ایمن مانند زیر تخت، خانه خود و یا داخل یک اتاق آشنا فرار می کنند و یا شاید آن ها میو و یا پارس کنند. زمانی که حیوان این فوبیا را تجربه می کند، وحشت زده شده و به سرعت می دود، گاهی نفس نفس میزند و لرزش خواهد داشت. برخی موارد فوبیای صوتی منجر به عصبانی شدن حیوان نیز می شوند که باعث آسیب رساندن به وسایل خانه می شود. معمولاً یک حیوان در اوایل سنین کودکی دچار فوبیای صوتی می شود، اما در اینجا مواردی وجود دارد که حیوانات مسن در اواخر زندگی به آن مبتلا می شوند.

چه قصد دارید یک مهمانی برگزار کنید و چه اینکه با حیوان خانگی خود سفر می کنید، هنگام برنامه ریزی برای انجام کار باید تمامی ترس های حیوان خانگی خود را در نظر بگیرید. بهترین کار برای انجام این کار این است که، ابتدا عوامل احتمالی که حیوان شما را در این رویداد ممکن است از آن بترسد را بررسی کنید.

۱. صحبت کردن با صدای بلند: این یک عامل مشترک برای حیوانات خانگی است که عادت به صحبت کردن گروهی از مردم را ندارند. اگر سگ یا گربه ی شما عادت به جمع های شلوغ ندارند، در نتیجه مسافرت برای یک هفته در خانه ای شلوغ و یا شرکت در یک مهمانی بزرگ و پر سر و صدا در خانه ممکن است، برای آن ها ناراحت کننده باشد.

۲. موسیقی: مگر مهمانی بدون موسیقی می شود؟ بسیاری از مهمانی ها با شروع جشن، موسیقی را با صداهای بلند شروع به پخش می کنند، که باعث نارضایتی حیوان خانگی شما به دلیل فوبیای صدا می شود.

۳. مسافرت: اگر برای تعطیلات با حیوان خانگی خود سفر می کنید، این می تواند شامل چندین عامل برای ایجاد صدا باشد. به طور مثال اگر در حال مسافرت با ماشین خود هستید، حیوان خانگی شما ممکن است در مقابل صداهای زیادی که با آن همراه است واکنش نشان دهد. موتور و لاستیک های ماشین هنگام رانندگی و عبور از ترافیک همه می توانند محرکی برای این فوبیا باشند. اگر پرواز می کنید، صدای هواپیما می تواند حیوان خانگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه با فوبیای ناشی از سر و صدا کنار بیایم؟

شما نمی خواهید فوبیای سر و صدا حیوانات خانگی شما برنامه ی تعطیلات شما را از بین ببرد. در عین حال که از تعطیلات یا مهمانی های خود لذت می برید، نمی خواهید توله سگ یا بچه گربه ی خود را برای مدت طولانی در خانه تنها بگذارید. برای به دست آوردن بهترین راهکار، سعی کنید برخی از این تمرینات را برای مقابله ی حیوان خانگی خود با فوبیای ناشی از سر و صدا، به کار بگیرید.

۱. ایجاد سر و صدای پیش زمینه: یک ترفند جالب برای اینکه اگر میزبان یک مهمانی هستید یا اگر پیش بینی می کنید که قرار است سروصدای ناشی از آن مهمانی باعث استرس حیوان خانگی شما شود، ایجاد یک محیط امن به همراه موسیقی پیش زمینه مفید واقع خواهد شد. در صورتی که به مهمانی شلوغی دعوت شده اید بهتر است حیوان خانگی خود را در اتاق با مقداری غذا، آب و چند اسباب بازی قرار دهید. اگر میزبان هستید، اتاقی را انتخاب کنید که حیوان خانگی شما با آن آشنا است.

سپس، یک موسیقی آرام و یا تلویزیون را روشن کنید. سر و صدای زمینه ثابت ممکن است مانند یک صدای سفید عمل کند و حیوان خانگی شما در آن دوره می تواند آرامش خود را حفظ کند. باید اطمینان حاصل کنید که گاهی اوقات حیوان خانگی خود را بررسی می کنید تا ببینید آیا صدای پس زمینه کار می کند یا خیر.

۲. آن ها را فعال نگه دارید: اگر سر و صدای پس زمینه کار نمی کند و حیوان خانگی شما  ناراحت و ترسیده است، سعی کنید با آن ها بازی کنید. اگر سگ دارید، مدتی با آن ها بازی کنید تا ذهنشان را از سر و صدا دور نگه دارید و اسباب بازی مورد علاقه گربه ی خود را برایش بیاورید. دور نگه داشتن ذهن گربه از سر و صدا باعث آرامش حیوان می شود و او را خسته می کند. همیشه کمی خوابیدن برای یک گربه مفید است.

۳. قلاده های آرامبخش: بازی با حیوان خانگی خود هنگام پرواز و یا هنگام کار با وسیله نقلیه بسیار دشوار است. اگر پیش بینی می کنید که سر و صدای در هنگام سفر حیوان خانگی شما را آزار می دهد، یکی از گزینه ها استفاده از قلاده ی آرامبخش است. این وسیله با انتشار رایحه ها و فرمون هایی که حیوان خانگی شما را آرام می کند، طراحی شده است. برای انتخاب مناسب این وسیله برای گربه یا سگ خود، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *